Lekcja 1 / Akordy

Akord – jest to kilka dźwięków brzmiących jednocześnie. Na gitarze nazywane chwytami lub funkcjami, wydobywane przez przyciśnięcie strun w odpowiednich miejscach na gryfie tworząc dźwięki akordów.

Istnieje wiele sposobów zapisu tego samego akordu.

Nazwę akordu zapisuje się literą określającą tonikę akordu (C D E F G A H C). Pomiędzy dźwiękami E i F oraz H i C występują tzw. półtony naturalne.Pomiędzy pozostałymi dźwiękami, na których oparte są akordy występują całe tony.

 

Sposoby zapisu akordów:

W większości opracowań oznacza się formę skróconą nazwy akordu stosując małą lub dużą literę lub poprzez dodanie do tonacji molowej małej litery ‚m’:

  • A – tonacja A-dur (Major – Dur)
  • a (Am) – tonacja A-moll (Minor – Moll)

    czyli,

    A Major = A-dur = A
    A Minor = A-moll = Am = a

    W większości tabulatur (głównie zagranicznych) stosuje się amerykański sposób zapisu akordu B (H).
    H (pol.) – B (am.)
    B (pol.) – Bb (am.) /A#/

    Krzyżyk (#) to znak podwyższający tonację akordu o pół tonu (zastępuje się go końcówką ‚is’).
    Fis to tonacja F podwyższona o pół tonu. Cis to tonacja C podwyższona o pół tonu, itd.
    (wyjątek: między E i F oraz H i C występuje odległość półtonu, czyli Eis = F)

    Bemol (b) to znak obniżający tonację o pół tonu.
    Zastępuje się go końcówką ‚(e)s’ dodaną do tonacji.
    Des to tonacja D obniżona o pół tonu. As to tonacja A obniżona o pół tonu.

     

    Czytanie diagramów akordowych:

    Akordy przedstawia się na diagramach ilustrujących część gryfu gitary używając znaków:
    0,1,2,3,4 – miejsce na gryfie, w których powinniśmy umieścić palce lewej dłoni ( 0 – oznacza uderzenie pustej struny, bez żadnych palców ją dociskających)
    x – struna którą nie możemy zagrać
    cyfry rzymskie – oznaczają numer progu

    W opracowaniach często można znaleźć uproszczone diagramy (bez oznaczeń, którymi palcami oraz które struny powinniśmy zagrać) pionowe, poziome lub w formie tabulatury /poniższe diagramy przedstawiają akord A-moll/:

     

    Oznaczenie palców:

    1 to palec wskazujący
    2 to środkowy
    3 to serdeczny
    4 to palec mały

     

    Podstawowe akordy:


    Należy zwrócić uwagę na to, że na diagramie struny są odwrotnie oznaczone niż na gitarze (np. struna E basowa na gitarze jest na górze, a na diagramie na dole).

     

    Akordy w formie tabulatury:

    E|----0----|   uderzenie pustej struny E
    H|----1----|   przyciśnięcie struny H na pierwszym progu
    G|----2----|   przyciśnięcie struny G na drugim progu               LUB      01220x
    D|----2----|   przyciśnięcie struny D na drugim progu
    A|----0----|   uderzenie pustej struny A
    E|----x----|   struny E nie możemy zagrać
     

    (Jeżeli akord jest przedstawiony w formie tabulatury należy pamiętać, że opisywane na nim cyfry określają nie którym palcem mamy zagrać lecz na którym progu należy go umieścić)

    ====>
     
        E-moll
    E|----0----|
    H|----0----|
    G|----0----|
    D|----2----|
    A|----2----|
    E|----0----|
    
     
        E-dur
    E|----0----|
    H|----0----|
    G|----1----|
    D|----2----|
    A|----2----|
    E|----0----|
    
     
        A-moll
    E|----0----|
    H|----1----|
    G|----2----|
    D|----2----|
    A|----0----|
    E|----x----|
    
     
        A-dur
    E|----0----|
    H|----2----|
    G|----2----|
    D|----2----|
    A|----0----|
    E|----x----|
    
     
        D-moll
    E|----1----|
    H|----3----|
    G|----2----|
    D|----0----|
    A|----x----|
    E|----x----|
    
     
        D-dur
    E|----2----|
    H|----3----|
    G|----2----|
    D|----0----|
    A|----x----|
    E|----x----|
    
     
        C-dur
    E|----0----|
    H|----1----|
    G|----0----|
    D|----2----|
    A|----3----|
    E|----x----|
    
     
        G-dur
    E|----3----|
    H|----3----|
    G|----0----|
    D|----0----|
    A|----2----|
    E|----3----|
    

     

    Jeżeli pomogła Ci nasza lekcja, to zostań naszym fanem