Lekcja 1 / Rytm

Podstawą zapisu bicia są strzałki obrazujące ruch ręki podczas gry.

– uderzenie strun prawą ręką z góry – uderzenie strun prawą ręką z dołu
– ruch ręki bez uderzenia strun (pomaga zachować odpowiednie rytm oraz tempo gry)

 

Ćwicząc poniższe schematy pamiętaj o jednakowym tempie i rytmie uderzania w struny.

 

Metrum 2/4:

Schemat przedstawiający uderzenia w struny:

(Posłuchaj)

Schemat przedstawiający ruch ręki podczas gry:

Na początek polecam ćwiczyć na akordzie E-moll. Zwróć uwagę na to, że prawa ręka porusza się podczas gry cały czas (pomijając niektóre uderzenia). Rękę będziemy zatrzymywać jeżeli w utworze będą występować pauzy. Jednak na początek zalecane jest w celu wyćwiczenia sobie trzymania tempa i rytmiki granie bez pauz.

 

Metrum 4/4:

Schemat przedstawiający uderzenia w struny:

(Posłuchaj)

Schemat przedstawiający ruch ręki podczas gry:

Jeżeli chodzi o granie w metrum 4/4 to początek jest identyczny jak w 2/4. Po zagraniu pierwszych trzech uderzeń ręka wraca nie uderzając w struny, a następnie gramy na przemian trzy ostatnie uderzenia.

Gdy wychodzi już nam rytm tak samo jak w nagraniu – ćwiczymy go grając w pętli na wszystkich poznanych wcześniej akordach (zwracając szczególną uwagę na to, kiedy gramy pierwszą strzałkę, pierwszy akcent).

 

Zmiany akordów:

Podczas zmiany akordów należy zwrócić uwagę na to, że akord zaczynamy zmieniać na ostatniej strzałce tak, aby równo wejść z nowym akordem na pierwsze uderzenie kolejnego taktu.

4/4 | Am | Em |

pierwsza prosta zmiana z akordu A-moll na E-moll

pamiętając, że:
4/4 – określenie metrum (czyli którego schematu uderzeń mamy użyć, do ilu mamy liczyć grając go)
|Am| – takt określa nam ile czasu mamy grać dany akord

 

4/4 | Am | Am | Em | Em |

akord A-moll gramy biciem 4/4 dwa razy, a później zmieniamy na E-moll

 

4/4 | Am | C |

następna prosta zmiana polegająca jedynie na zmianie palca serdecznego ‚3’ ze struny G na strunę A na trzeci próg

 

4/4 | Am | Am | C | C |

A-moll gramy dwa razy, a następnie zmiana na E-moll (także dwa razy)

 

4/4 | C | Am | Em | Em |

 

 

Jeżeli pomogła Ci nasza lekcja, to zostań naszym fanem